Our Blog


Palete de culori traditionale romanesti

DSCF2757

Pentru culoare şi tot ce presupune cromatologia, se va ridica mereu un “De ce?” pe care ne propunem să îl lămurim măcar parţial. Este de la sine înţeles că ea reprezintă punctul central de interes al pictorilor, dar, la momentul actual, s-a răspândit pe atâtea planuri încât fenomenul cromatic a devenit pârghia de lansare a multor îndeletniciri conexe. Majoritatea obiectelor decorative cu specific handmade au în spate un studiu amănunţit pe această temă, de unde rezultă că interesul pentru culoare transcede astăzi aria profesionalităţii. Se adresează tuturora.

În România, culorile au devenit un nucleu de preocupare artistică abia în secolul al XIX-lea, prin intermediul picturii. La acea vreme, tradiţia occidentală şi-a făcut simţită prezenţa şi pe meleagurile româneşti după ce, în veacul anterior, pictorii se diferenţiau deja de vopsitorii de tot felul. Ajung să se formeze două categorii de împătimiţi ai artei:zugravii de subţire şi zugravii de gros. Ei au deschis drumurile către studierea provenienței culorii, caracteristicile ei și, mai ales, a manifestării procesului în care omul intră în contact cu universul cromatic.

Mult menționatele valori cromatice sunt obținute prin combinarea, dispunerea, armonizarea și echilibrarea valorilor diferitelor tonuri și nuanțe cromatice sunt cele care își pun amprenta pe sufletul omenesc. Studiul culorilor, armonia lor, impactul asupra vieții noastre au preocupat o pleiadă de cercetători care și-au adus contribuția la cunoașterea mecanismnului vederii în culori, la interpretarea interacțiunii dintre om și culoare și a influenței culorilor asupra psihicului, a puterii de memorare, a stării de sănătate. Fără culori, fără lumină, am fi mult mai săraci, mai neliniștiți, am pierde puterea de a înțelege și de a stăpâni unele fenomene naturale. Vorbind despre o zestre biologică a culorilor, ştiinţa medicală ne informează că 80-90% din totalitatea percepţiilor umane ne parvin prin ochi. Omul percepe lumea prin culori, acest lucru obligându-l să cunoască fenomenul, să acumuleze fie şi un minimum de cunoştinţe cu ajutorul cărora să o înţeleagă. Poporul român este exemplul ideal pentru o lărgire bruscă a orizonturilor artistice. În ultimii ani, tot mai mulţi artişti vizuali au început să se manifeste nu neapărat prin a crea, cât prin a scoate în faţă ceea ce au realizat de-a lungul timpului. În România, obiectele devin expuse, prezentate, frumosul iese la iveală cu un iz cromatic accentuat.

În ceea ce privește caracteristicile lor de bază, fiecare culoare are 3: nuanță, luminozitate și saturație. De asemenea, există culori principale – roșu, galben și albastru. Sunt numite astfel pentru că ele nu se formează din alte culori, pentru că din ele rezultă toate celelalte culori și pentru că aceste trei culori au strălucire maximă. Culorile
principale amestecate două câte două formează culorile secundare – oranj, verde, violet.

Culorile complementare sunt grupuri de culori obținute după formula roșu <> verde; oranj <> albastru; galben <> violet.

Și, totuși, din ce se obține culoarea? Astăzi este posibilă producerea oricărei nuanțe imaginabile (sau percepute de ochi). Progresele înregistrate de știință în ultimul secol au făcut posibil acest lucru. La începuturi, lumea a fost nevoită să se mulțumească cu mult mai puține culori – vorbim aici despre culorile cu care oamenii s-au împodobit și
continua să se împodobească în tot ce ține de activitatea lor de zi cu zi: casă, haine, mijloace de transport, decorațiuni etc.. S-a făcut trecerea de la a obține culorile din diverse plante la o metodă nouă, artificială, vopsitul cu plante devenind astăzi unul de tip tradițional.

Cât despre vopsirea țesăturilor, care ne interesează pe noi, până în a doua jumătate a secolului XIX, coloranții utilizați la vopsirea lor erau naturali, extrași din plante, insecte sau moluște. Din moluștele marine, de pildă, se extrăgea purpura, o vopsea foarte scumpă ce se folosea îndeosebi la veșmintele împăraților romani. Chiar dacă tehinica a avansat, vopsirea artificială nu se limitează la cufundarea fibrelor textile sau a țesăturilor în colorant. Una dintre etape presupune folosirea modantului, o substanță cu ajutorul căreia colorantul se fixează pe fibre și devine insolubil. Este important să fiți atenți deoarece multe substanțe chimice pot servi drept mordant, iar unele sunt periculoase.

Alegerile cromatice ale românilor depind la ora actuală de ce li se scoate în față acestora. Stilul nonconformist a împânzit casele tuturor amatorilor de design interior și ritmul alert al comenzilor de biecte decorative este în continuă creștere. Românul nu se mai teme de artă, de ciudat, de diferit. Se cere noul, unicul și calitativul – trei cuvinte care ne caracterizează și ne determină să vă sărim în ajutor cu o gamă interesantă de produse.

Enjoy!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *